Kina før og nu på 9 dage

Beijing imponerer med både historie og femsporede motorveje... Foto: Anker Tiedemann

Beijing imponerer med både historie og femsporede motorveje…
Foto: Anker Tiedemann

Veteranklubbens medlemmer er betydningsfulde. Vi oplevede det på vores rejse til Kina 6.-14. april 2011. På hotellet i Beijing indkvarterede det hemmelige politi sig på værelse 1501 på grund af os. Nogle må have en fortid, der gør os interessante. Hold jer på afstand, lød det gode råd.

Vi kom hjem i god behold alle sammen, dvs. 52. Det er det største antal til en udenlandsrejse i Veteranklubben, hvor vi indtil nu har holdt os til Europa.
Alt er imponerende fra de gamle templer og den lange mur til Beijings 5-sporede motorveje i flere niveauer med Audier og andre af asfaltens slagskibe, der krydser ind og ud mellem hinanden med kun 15 kilometers fart i snit. Cyklerne er næsten væk, og Beijings skyline ligner Manhattan, Singapore og Tokyo. Metroen er mere moderne end Københavns, og prisen for en tur rundt i byen er 1,60 kr.
Vi fik set det hele: Templerne, Den Himmelske Freds Plads, Den Forbudte By, Kulhøjen, Muren, Sommerpaladset, Trommetårnet, Minggravene, Peking Operaen, perlefabrikken, cloisonne-produktionen, akupunkturklinikken, den fattige landsby og zoo med det internationale symbol: pandaen – men også det helt moderne: OL-byen hvor tusinder af lejligheder til sportsstjernerne i 2008 forfalder, fordi en 2-værelsers koster 30-40 mio. kr. og ligger langt fra centrum.
Er Kinas økonomiske sensation en boble, som nogle mener – eller er i hvert fald boligmarkedet? Og hvis det er tilfældet, hvor glider landet så hen med en inflation på 10,7% og en fattig landbefolkning, der er ved at kløjs i stigende fødevarepriser – og som trues med tvangsflytning af 300 mio. fra de fattigste områder til byerne. Og hvilken betydning får det for verdenssamfundet, hvis Kina går baglæns?

På de spørgsmål fik vi gode svar ved vore egne arrangementer:
● Den danske ambassade, hvor souschef Søren Jacobsen sætter stormagtpolitik og økonomisk udvikling i perspektiv.
● DR’s korrespondent, Søren Bendiksen, fortæller om arbejdsbetingelser i et land, hvor journalister bliver chikaneret på deres kommunikationsforbindelser og kaldt til ”kammeratlig samtale”, når myndighederne finder det nødvendigt.
● Carlsbergs direktør, Lene Brendstrup, beretter så levende om dansk erhvervsliv i Kina, at hun får 72 spørgsmål på 1½ time!
● Et besøg på Kinas største TV-station, det nationale CCTV med studier og kontrolrum, der får DR Byen til at ligne en lilleputstat.

Hvad koster sådan en oplevelse? 9.500 kr. all inclusive – og det er virkelig med det hele: Fly, hotel, udflugter, mad – og kinesisk øl til maden, ganske vist kun på 3,7%, men når det nu er gratis…
En af vore guider er kinesisk født og har tidligere boet i Danmark i 14 år. Han kalder os ”langnæserne”, for det gør kineserne, når det gælder europæere – og han må have været flittig læser af At Tænke Sig, for i hans version hedder Kinas forsvarsminister ”Tju-Bang” og trafikministeren hedder ”Kaos” – og det kan man jo godt forstå, når antallet af biler i Beijing er steget fra 6.000 til 5 mio. på 10 år (!)
De fleste hutonger er revet ned og erstattet af skyskrabere, og de få, der er tilbage, har måttet fredes. De fleste af de kendte loppemarkeder er røget med hutongerne og flyttet ind i 5-etagers storcentre, hvor man prutter om prisen fra top til bund. 800 kr. slutter med et sidste bud og et OK på 100 kr. Men gadehandlerne sparer jo huslejen, så dér er du blevet snydt, hvis du giver mere end 10 kr. for et Rolex- eller Omega-ur – og så er det endda en ”ægte kopi” (!), som gadehandleren siger med sit skæve kinesiske smil i gavtyveansigtet.

Alt i alt: Der er fyldt godt op i kufferter og tasker og sjæl og sind i flyet hjem til København 9 døgn senere…

Tekst: Børge Egelund Jørgensen

Veteranerne kom så langt ud på landet, at der ikke var plads til busserne - men landsbyfolkene havde deres egne små transportmidler. Foto: Annette Hartung.

Veteranerne kom så langt ud på landet, at der ikke var plads til busserne – men landsbyfolkene havde deres egne små transportmidler. Foto: Annette Hartung.