DR’s nye TV-avis

TV-Avisen1

En fortælling om TV-Avisen
– med afbrydelser!

DR-Nyhedsdirektør Ulrik Haagerup lyder, som om han kan fortælle begejstret og uafbrudt i timevis om sin nye TV-avis kl. 21.30. Men afbrudt blev han med ca. 50 spørgsmål på 1½ time, da 46 veteraner mødte ham i DR-Byen – tilfældigvis på en dato, der har indskrevet sig i nyhedernes verdenshistorie: 11. september.

 ”Jeg var dybt bekymret, da vi besluttede at ændre TV-Avisens sendetidspunkt fra kl. 21 til 21.30 for at give plads til dokumentarudsendelser, spillefilm osv. Jeg troede, vi skulle kæmpe ”fra hus til hus” for at opnå høje seertal, men fra Dag 1 har vi ”banket TV2 af banen” med 852.000 seere – det svarer til 38,8% af dem, der ser TV kl. 21.30. TV2-nyhederne kl. 22 har kun 17% af seerne, og TV2 News, der har forsøgt sig med en nyhedsudsendelse på vores gamle sendetidspunkt kl. 21, har kun 3.000 seere”.
DR vinder nu også de store nationale begivenheder over TV2: Folketingsvalg, OL, dronningens regentjubilæum osv.

Gråt hår og rynker
Samtidig noterer nyhedsdirektøren en sejr på de indre linjer. ”Medarbejderne kan se perspektivet, og jeg er fuld af beundring over den måde, de har taget ændringerne på, fx faste nyhedsværter, som betyder, at alle medarbejdere ikke kommer på skærmen. Alle er jo ikke lige gode til alt – nogle er gode værter, andre er bedst til netnyheder. Det er da synd både for medarbejderne selv og for seere og lyttere, hvis vi ikke bruger folk til dét, de er bedst til”.
Og DR’s værter må gerne, fastslog nyhedsdirektøren, ”have gråt hår og rynker – bare de har viden og er rare at være i stue med”

Vi vil gøre folk klogere
Nyhedsdirektøren tegnede for de gamle veteraner et helt nyt billede af læsere, lyttere og seere her i 2012, fx ejer 53% af danskerne en smartphone (der jo fungerer som en minicomputer), og 25% af dem får stort set alle deres nyheder på smartphonen og ikke fra radio/TV. I-pads er det næste store teknikspring. 23% af danskerne har allerede én, selv om den først kom på markedet for 3 år siden.
I det nye mediebillede rasler avisernes oplagstal ned (ingen dansk avis har nu over 100.000 abonnenter!), og der er, sagde nyhedsdirektøren, mere behov end nogen sinde for et licensfinansieret medie som DR, der ikke behøver tænke kommercielt, men kan koncentrere sig om kvalitet i en uafhængig dansk produktion. ”Vi vil finde vores egen vej og gøre folk klogere og ikke følge efter TV2, som bliver mere og mere tabloid”.

Nyt DR2 – punktum for Update
Når DR2 bliver samfundskanal med flere nyheder og aktuelle debatprogrammer, koster det DR Update livet.
”Vi er nødt til at rive noget ned for at bygge andet op, og Update lykkedes ikke, hverken på nettet eller TV, måske fordi den blev født midt i DR’s finanskrise og kun fik 1/8 midler i forhold til TV2 News, som endda kun har 3,5 % af seerne”.( En af disse seere, røbede nyhedsdirektøren, er hans egen mor ”selv om jeg har forbudt hende det!”)
Nyhedsdirektøren gav undervejs eksempler på, hvad god journalistik er, og snart kan vi læse mere, for om et par uger udkommer hans bog om mediernes skævvridning af nyheder: ”En konstruktiv nyhed” (Forlaget Ajour)                                                    BEJ

Efter mødet fik veteranerne et kig ud over DR Nyheders newsroom - et imponerende arbejdssted. Fotos: Annette Hartung

Efter mødet fik veteranerne et kig ud over DR Nyheders newsroom
– et imponerende arbejdssted. Fotos: Annette Hartung