Flot oplevelse på Søfartsmuseet

søfart-6Rundvisere var de to museumsinspektører Thorbjørn Thaarup og Benjamin Asmussen, som på kompetent vis guidede deltagerne gennem det nye museum, tegnet af den internationalt anerkendte danske arkitekt Bjarke Ingels. Gulvet skråner ganske lidt, så man bevæger sig langsomt nedad gennem samlingerne, og man ender på bunden af den gamle dok.

Museet fortæller historien om sømænd og vores opfattelse af dem gennem drengebøger som ”Peder Most” og gamle danske film, bl.a. om det gode skib ”Marta”. Underlægningsmusik og film, der bliver projiceret op på væggene, understreger, at der er mange gode historier om sømænd og søfart.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA”Get Inked” – bliv tatoveret – lød det lokkende fra lysreklamerne til sømændene. Erik Schnettler tog imod tilbuddet (farvestoffet på museet svarer til en kuglepen, så det er nemt at fortryde tatoveringen).

søfart-10

I gamle dage var søfart porten til den store verden med mange oplevelser og spændende damer, selv om missionen også havde et vist tag i søfolkene. Osvald Helmuth sang om en tur langs havnen: ”Bag ved molen ligger verden, livet og solen…” En romantisk forestilling. I gamle dage lå skibene i havn halvdelen af tiden – i dag er det ca. 10 procent. Der er altså ikke så meget tid til at opleve havneknejper og damer. Eller have tid nok til en ny tatovering.

Besætningen er sammen 24 timer i døgnet. Det er et samfund med sine egne regler, hvor kaptajnen er konge og enerådende.

Deltagerne fik også en forklaring på, hvor skibet befinder sig på havet. Her gælder den moderne elektronik, men for en sikkerheds skyld er der en sekstant ombord, så navigatøren er i stand til at måle solhøjden og finde frem til skibets placering, hvis strømmen skulle svigte.

søfart-annette-5En hel afdeling er helliget danske søfolk og skibe under 1. og 2. verdenskrig, hvor angsten for at blive bombet eller torpederet var en del af de søfarendes dagligdag. Billeder og gamle film fortæller historien – og et historisk tilbageblik til 1600-1700-tallet fortæller om den daværende fart på bl.a. Kina og Vestindien med slavetransporter osv. Tre rejser til Kina, som hver varede i to år, kunne gøre skibets kaptajn hovedrig. Et billede af et te-selskab fra 1700-tallet viste de nye spændende varer, som kom til landet dengang, bl.a. kaffe og sukker. I dag sejler Mærsk-flådens kæmpeskibe frem og tilbage ad de samme ruter med tusindvis af containere. Import og eksport af varer.

Rundvisningen varede lidt over en time og for flere deltagere bliver det  nok ikke det sidste besøg i dem gamle dok.                                                                                nbh

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

søfart-niels-bjørn-2