Aller var til salg for en krone

Pål Thore Krosby, Allers administrerende direktør, synes ikke det er let at være mediechef - men han gjorde det til en yderst spændende opgave, da han fortalte journalistveteranerne om den. Foto: Finn Hillmose.

Pål Thore Krosby, Allers administrerende direktør, synes ikke, det er let at være mediechef – men han gjorde det til en yderst spændende opgave, da han fortalte journalistveteranerne om den. Foto: Finn Hillmose.

Aller Press har i 2010 samme problem som dagbladene: Oplaget bliver mindre, og løsningen på, hvordan man tjener penge på nettet, er ikke fundet endnu.
Det fortalte koncernens administrerende direktør Pål Thore Krosby veteranerne på besøg i det nu efterhånden et år gamle hovedsæde på Havneholmen bag Fisketorvet.
Bygningen var omtrent lige så imponerende som udsigten: Glas, lys, åbent 7 etager op og medarbejderne på hylder som i DR-Byen, men efter hvad både direktøren og de selv sagde uden de samme klimatiske problemer.

Krosby talte om respekt som virksomhedens ledelinje: For læserne, for de mange forskellige kolleger, så kulturforskellene mellem Billedbladet og Se og Hør ikke fører til krise, men til samarbejde (de har for resten fået fælles marketingchef), men også for fremtiden – som den først og fremmest viser sig i tendensen til, at læserne flytter til nettet. En af hans opgaver var at forklare medarbejderne, at man måtte bruge penge fra bladsuccesser til nyskabelser, der tilsyneladende konkurrerede mod dem. Og nej, Aller har gode erfaringer med at koncentrere sig om de skrevne medier, så umiddelbart tænker man ikke på radio eller tv. Men “plejer” er død i år 2010, så måske tænker man dog alligevel lidt. Selv om det går godt økonomisk.
Så godt, at den familieejede virksomhed over de sidste 7 år har afleveret en milliard kroner til sine ejere. Der så kan glæde sig over, at ingen for nogle tiår siden reagerede, da koncernen var til salg for 1 krone.                                       Claus Seiden