Møde med den nye chef for EKSTRA BLADET

ekstrabladet

De køber os, selv om…

Ekstra Bladet, der en gang var oppe på et oplag på 250.000, trykker nu 78.000, men synes alligevel, det rækker lige så langt ud som dengang, for der er hver dag 622.000 besøg på bladets netside. Det sagde chefredaktør Poul Madsen i Veteranklubben 9. februar 2010, og han mødte bladets kritikere med ordene: “Selv om folk måske siger, vi er nogle svin, så er det os, de køber”.
Poul Madsen kaldte sit blad den sidste tabloid-avis i Danmark, efter at B.T. er gået over til at blive en daglig udgave af “Helse”. Hans mål var at vedblive at være en vagthund for hele Danmark og at holde fast i det nuværende papiroplag. Han blev spurgt, om papirudgaven ville eksistere om ti år og svarede: Ja, og selv om vi måske skulle være presset ned på 50.000 i oplag, vil vi stadig være en af de største papiraviser, der udkommer til den tid.

Et hovedproblem er, at mens en papiravis giver 10 kr. i fortjeneste, giver hvert klik på nettet kun 2 øre. En løsning kan være, at folk mod betaling kan få hele papirudgaven hjem på computeren mod betaling af væsentligt mindre end de giver i dag. En anden løsning er supplementsforretninger som f. eks. den succesrige “Side 9”-klub, der sælger merchandise i tilknytning til bladet og udnytter dets brand. Poul Madsens korte karakteristik af situationen i dansk presse: Jeg vil ikke være med til den sammenblanding af kommentar og reportage, de er begyndt på et andet sted her i Politikens hus. B.T. bliver mindre og mindre dagbladspræget. Jyllands-Posten har mistet for meget på sin satsning på København, og Berlingske rammer forkert: Dens læsere vil ikke læse om, at politiet ikke fungerer, de vil netop have at vide, at det gør det i deres nordsjællandske hjemegne.                                       Claus Seiden