”Totaloplevelse” i Det kgl. Teater

Morten Hesseldahl har en fortid på forlag, dagblad og DR, så han kunne i sin indledning sætte et fint perspektiv på de nye krav til at opfylde publikums ønsker. Teatret arbejder med en 4-års-plan, hvor det vil tilbyde mere og dermed også overbevise politikerne om, at pengene er givet godt ud. Teaterchefen glæder sig fx over de nyeste tiltag med at vise opera fra Det kgl. i biografer over hele landet, og han opfordrer kunstnerne til at være mindre restriktive, når det gælder ophavsretten.

Det kgl. Teater er blevet kritiseret for at vise musicals. Men kendsgerningen er, sagde teaterchefen, at det øger interessen for genren og dermed trækker flere gæster til teatre med musicals. Vi skal i det hele taget være mere åbne – også gerne åbne for, at andre teatre får deres forestillinger ind på de kongelige scener. Og vi skal have et større fast ensemble, som giver bedre mulighed for at forlænge en succesforestilling og sætte noget andet ind hurtigt, hvis en forestilling er en fiasko. Og så skal vi trimme teatrets bagland, så der er flere midler til den primære opgave, kunsten. I dén forbindelse vil vi gerne låne vore lokaler ud til konferencer og andre begivenheder. Jeg vil ikke være ”knibsk” med, hvem vi låner ud til. Men jeg glemmer selvfølgelig ikke, hvor meget kritik der var af min beslutning i DR om at leje Koncertsalen ud til en boksekamp med Brian Nielsen. Efterfølgende må vi bare konstastere, at mange ved den lejlighed fik øjnene op for DR’s muligheder, og siden er publikum til Koncerthusets arrangementer bare vokset og vokset.

Teaterchefen, der er kendt som en kreativ, prisbelønnet romanforfatter, blev spurgt, hvor meget han selv vil og kan præge repertoiret på sit teater og svarede, at det fastlægges af de enkelte chefer, men at han skal sørge for bredden og selvfølgelig også spørger dem om begrundelsen for deres valg – ”men jeg har ikke behov for at realisere mig selv ved at forlange bestemte forestillinger efter min smag. Min selvrealisering får jeg udløsning for, når jeg skriver underlødige kriminalromaner!”

Og i dén forbindelse sluttede teaterchefen med at fortælle om baggrunden for sin seneste roman, ”Ernestos hænder”. Journalisten/forfatteren Jan Stage (som var en meget god bekendt af Morten Hesseldahl) er model for en figur i romanen. Stage blev medlem af venstreorienterede kredse, ven med kendte revolutionsskikkelser og derfor impliceret i mord. Først nu er der, bl.a. pga. Hesseldahls roman, rejst debat om det etiske i, at Stage ikke blev stillet til ansvar, selv om nogle kendte hans historie 30 år, før han døde i 2003. Hesseldahls svar var, at Lasse Ellegaard, som især er blevet anklaget, har handlet rigtigt ved ikke at fortælle videre, hvad en ven betroede ham.   BEJ