Fyens Stiftstidende går ”konstruktivt” frem og tjener penge – snart større end Ekstra Bladet?

–  I 2009 besluttede vi, at vi ikke ville acceptere det tab, der var udsigt til. Vi satte os sammen, alle avisens afdelinger inklusive salg og kundeservice, for at optimere processerne. Som resultat valgte vi en meget aggressiv journalistisk produktudvikling, forklarede han.

Succesen kan ikke forklares med få ord eller få nyskabelser, men én ting er særligt vigtig: ”Konstruktiv journalistik”.  Ikke positiv journalistik, ikke fravær af kritisk journalistik eller graverjournalistik, men den slags journalistik, hvor bladet ikke nøjes med at beskrive problemerne, men også giver et bud på, hvordan de kan løses. I sit lysbilledshow viste Per Westergård avisside efter avisside med lange problemartikler, og så indimellem dét, han kaldte ”skudhuller” – små runde, farvede rubrikker med titler som ”Sådan gør andre”, ”Ti gode råd” eller ”Sådan kan det laves”. Korte artikler om, hvordan andre har løst det nævnte problem eller i hvert fald har ideer til, hvordan det kan gøres.

Det er naturligvis ikke det eneste bud på at lave en avissucces. De korte fyndord blev suppleret med en lang række tiltag, der ikke alle sammen lød lige revolutionerende. Her nogle eksempler:
Masser af højtprofilerede journalistiske kampagner, hvor avisen inddrager læserne. Kørende patruljer, der drager rundt i landsdelen og dyrker lokale historier op til regionale emner. Ugentlige ”café-møder” for abonnenterne, hvor kendte personer går ind i avisens historier og debatterer dem med læserne. Den slags møder med gennemsnitligt 170 deltagere har der været over 50 af alene i 2013, og folk står i kø for at komme med. Kun de faste, fuldt betalende abonnenter har adgang – ikke engang dem, der får avisen med rabat. ”Vi er nærmest ved at være en slags forening”, som Per Westergård forklarede.

Kan Fyens Stiftstidendes kombination af succesmetoder overføres til andre aviser? Det er nok ikke let, mente Per Westergård, for ingen andre har et så afgrænset, sammenhængende område som Fyn. Til gengæld har Stiftstidende så godt fat i øen, at det snart kan tage konkurrencen op både med DR og TV2. – Vi er til stede overalt, og vores journalister og fotografer er suveræne i dækningen af de lokale historier.     PH

(Mødet i København med 35 deltagere var en opfølgning på Veteranklubbens ”Ud-af-byen”-tur til Odense 14. maj, hvor en snes medlemmer besøgte Fyens Stiftstidende. Læs omtalen af denne tur under ”Tidligere arrangementer”, 2013)